Zimowanie motocykla ❄️ – czyli jak zadbać o swój motocykl.

Zimowanie motocykla - czyli jak zadbać o swój motocykl?

zimowanie motocykla

Zimowanie motocykla – 9 krótkich i konkretnych rad co i dlaczego warto zrobić by przygotować motocykl do dłuższego postoju.

 

1 ) Napompuj opony. 
 W okolicach wahacza dość często znajduje się naklejka na której jest napisane, jakie powinno być odpowiednie ciśnienie w oponach (zazwyczaj 2,2bar-2,5bar przód i 2,5bar-2,9bar tył). Jeśli nie wiesz jakie powinno być prawidłowe ciśnienie opon w Twoim motocyklu, możesz to sprawdzić w instrukcji obsługi lub Manualu (serwisówce) lub wyszukać w Google. Na dłuższy postój motocykla można zabezpieczyć opony używając specjalnego preparatu do konserwacji gum.
 
 
2 ) Zatankuj zbiornik paliwa do pełna. 
 Dzięki temu nie będzie on rdzewiał od środka. Odpadająca rdza wewnątrz metalowego zbiornika paliwa zatyka przewody paliwowe i robi się problem. Na dłuższy postój motocykla zatankuj benzynę pod sam korek.
 
 
3 ) Dokładnie wyczyść motocykl.
 Dobrze jest zacząć od porządnego wyczyszczenia układu napędowego. Jeśli najpierw umyjesz motocykl, a później weźmiesz się za czyszczenie łańcucha – to resztki brudu i smaru od nowa zapaskudzą okolice felgi i wahacza. Dlatego najpierw ,,brudna robota”, a dopiero później kosmetyka ;). 
Rozłóż na podłodze jakiś większy kawał szmatki. Zdejmij osłonę zębatki zdawczej. Najprawdopodobniej będzie za nią sporo zeschniętego smaru i brudu. Ja raz tam znalazłem…pióro bociana. Wyczyść dokładnie okolice przedniej zębatki skrobiąc jakimś drewienkiem (nie śrubokrętem czy innym metalowym przedmiotem, gdyż możesz porobić rysy i później będzie rdzewieć). Nie używaj benzyny do rozpuszczania brudu (nawet ekstrakcyjnej). Benzyna jest zbyt agresywna w swoim składzie chemicznym i może spowodować uszkodzenie gumowych uszczelnień (np. O-ringów w ogniwach łańcucha napędowego). Można użyć specjalnych czyścików do łańcuchów motocyklowych w sprayu. Ja używam nafty – jest bardzo dobra do tego celu i wychodzi o wiele korzystniej finansowo 😉 Podnieś tylne koło na podnośniku i wyczyść łańcuch przy użyciu szczotki do czyszczenia łańcucha (ostatecznie nada się też szczoteczka do mycia zębów, ale będzie więcej zachodu). Co jakiś czas wytrzyj włosie szczotki o szmatkę i jedziesz dalej. Jeśli będziesz słyszał dźwięk chrobotania/trzeszczenia podczas obrotu koła – to OK. Po prostu brud został przesunięty i chrzęści między ogniwami łańcucha. Przetrzyj łańcuch szmatką i szoruj od nowa, dotąd, aż łańcuch będzie czysty. Sugeruję ubranie rękawic roboczych.
 
Myjąc motocykl myjką ciśnieniową (Karcher itp.) unikaj kierowania silnego strumienia wody na łańcuch, wiązki elektryczne i kable, stacyjkę, chłodnicę, uważaj na naklejki. Myjką ogarniesz moto z największego brudu. Żeby naprawdę dokładnie wypucować motocykl, trzeba będzie i tak przejść na mycie ręczne żeby dokładnie wyczyścić wszelkie szparki i zakamarki. Chcąc dokładnie wyczyścić i osuszyć brudny motocykl miej świadomość, że jest to dość czasochłonne zajęcie.
 
 
4 ) Nasmaruj łańcuch.
 Ponownie podnieś tylne koło na podnośniku lub stopce centralnej i wytrzyj do sucha łańcuch czystą szmatką. Następnie go nasmaruj. Warto włożyć kawałek tektury albo coś podobnego między łańcuch a tylne koło. Pozwoli nam to osłonić motocykl przed pobrudzeniem smarem. Kręcąc kołem smarujemy łańcuch od wewnętrznej strony, mniej więcej tam, gdzie sprawdzamy jego luz. Zostawiając motocykl na dłuższy okres można dodatkowo przesmarować łańcuch np. olejem przekładniowym, aby go zakonserwować i ochronić przed rdzą.
 
 
5 ) Wyjmij akumulator, naładuj go i umieść w temperaturze pokojowej.
 Akumulator pozostawiony na zimę w motocyklu w nieogrzewanym garażu może dostać w kość. Żeby uniknąć zaskoczenia na wiosnę, dobrze byłoby go wyjąć, naładować i zostawić w temperaturze pokojowej i na wiosnę przed ponownym włożeniem ponownie go naładować. Mając ładowarkę z mikroprocesorem (np. popularna Oxford Oximiser 900 którą sam posiadam) można pod nią podpiąć akumulator, a ładowarka sama będzie dawkować odpowiednie ładowanie. Jeśli jednak zostawisz aku w motocyklu – odepnij przewód minusowy, tak aby motocykl nie był ,,pod prądem”.
 
 
6 ) Zatkaj tłumik np. jakimś gumowym korkiem czy szmatką. 
 Udaremnisz w ten sposób dostawanie się wilgoci do układu wydechowego i silnika. Istnieją specjalne zatyczki do rury wydechowej, natomiast z powodzeniem można je zastąpić niemalże czymkolwiek.
 
 
7 ) Przepychaj motocykl raz na kilka tygodni co kilkadziesiąt centymetrów. 
 Jeśli motocykl nie stoi na podnośnikach, to warto przepchać go o kawałeczek raz na kilka tygodni. Chodzi o to, by nie stał on zbyt długo całym ciężarem na niewielkiej powierzchni opony – może to spowodować jej zdeformowanie. Jeśli nie masz podnośników i nie masz możliwości przestawiania moto co jakiś czas bo np. przebywasz za granicą – to można pod koła umieścić bloczki styropianu, aby bardziej rozłożyć ten ciężar i uniknąć odkształcenia opon.
 
 
8 ) Przykryj motocykl oddychającą tkaniną.
 Jeśli przykrywasz motocykl żeby ochronić go przed kurzem, przypadkowymi zarysowaniami itp. – to unikaj plandeki czy innego ,,foliowego” wodoodpornego pokrowca przeznaczonego do użytku zewnętrznego. Może gromadzić się pod nim wilgość i pojawić nalot rdzy od spodu. Do przykrycia motocykla stojącego w garażu użyj czegoś zrobionego z oddychającego materiału (chociażby prześcieradła). 
 
 
9 ) Nie przepalaj motocykla
Jeśli będziesz chciał przepalić motocykl – unikaj odpalenia motocykla na krótką chwilkę np. żeby sobie go posłuchać i nacieszyć się dźwiękiem. Jak już chcesz go odpalać – to przejedź się nim troszkę dalej, tak żeby dobrze rozgrzać silnik i zrobić powiedzmy kilkadziesiąt kilometrów.
 
 
Interesują Cię kwestie związane z dbaniem o dobry stan swojego motocykla i chcesz nauczyć się samodzielnego dokonywania przy nim prostych czynności serwisowych? Na swoich Indywidualnych Szkoleniach Motocyklowych uczę z pasją nie tylko jak bardziej zrozumieć swoją maszynę i lepiej nią jeździć, ale jest także cały blok tematyczny, by pobawić się narzędziami w moim warsztacie i zdobyć praktyczną wiedzę i umiejętności w tym zakresie 🙂

Jeśli chcesz mnie o coś zapytać, szukasz wiedzy/porady w motocyklowych sprawach – śmiało odezwij się do mnie na Facebooku. Powiedz w czym rzecz i postaram się pomóc Ci najlepiej jak potrafię🤗

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top